Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Petromax CP 500 - zagadnienia techniczne
#1
Hej,

Witam wszystkich - jestem Krzysiek, pochodzę z Gdyni i mam pięknego Petromaxa CP 500 z 1960 roku.

Mam dwa zagadnienia związane z lampką:

1. Primer - nie działa - pompuję do wymaganego ciśnienia, otwieram primer, próbuję zapalić i nic - na chwilę płomień się pojawia i gaśnie. Co ciekawe, jak rozpalałem lampę spirytusem i otwierałem potem zawór primera, to działał normalnie. Zgaduję, że dysza jest do przeczyszczenia, i mam pytanie co do narzędzia - można kupić szpilki do czyszczenia gaźników - czy coś takiego się nada, a jeżeli tak, to jaką grubość szpilki powinienem nabyć?

2. Regulacja odległości pomiędzy elementem w kształcie litery U a dyszą - wybaczcie, ale nie wiem jak to się fachowo nazywa. W instrukcji jest napisane, że reguluje się to kluczem, którego niestety nie posiadam. Czy ktoś wie jaka to odległość powinna być? Myślę, że specjalny kluczyk da się z powodzeniem zastąpić zwykłą suwmiarką.

Acha, czym najlepiej doczyścić lampę z sadzy? Ręcznik papierowy daje radę, ale nie jest to ten poziom czystości, który by mnie zadowolił.

Dzięki z góry i pozdrawiam

Kal800
#2
Ad 1
Poczytaj tu: http://lampycisnieniowe.pl/forum/thread-...ight=rapid

Ad 2
To zakrzywione to FAJKA.
Odległość między dyszą a fajką to wg instrucji 14,2mm. Jednak każda lampa jest nieco inna więc ta odległość może nieznacznie się różnić.
Najważniejsze, aby pracująca lampa nie powodowała, że fajka robi się czerwona.

Ad ostatnie pytanie
Np IPA.
#3
(02-08-2020, 15:17)CZ@rek napisał(a): Ad 1
Poczytaj tu: http://lampycisnieniowe.pl/forum/thread-...ight=rapid

Ad 2
To zakrzywione to FAJKA.
Odległość między dyszą a fajką to wg instrucji 14,2mm. Jednak każda lampa jest nieco inna więc ta odległość może nieznacznie się różnić.
Najważniejsze, aby pracująca lampa nie powodowała, że fajka robi się czerwona.

Ad ostatnie pytanie
Np IPA.

1 - czyli cały serwis rapida - dysze, uszczelnienie gwintu, uszczelka. u mnie cieknie nafta w tym miejscu, więc pewnie wszystko na raz. pytanie pomocnicze - gdzie można nabyć części do tych lamp? Póki co, będę palił na nerkę, aczkolwiek docelowo rapid - nie lubię, jak coś jest zainstalowane w dowolnym urządzeniu, a nie działa.

2. Ustawić 14.2, a jak fajka czerwona, to co? zmniejszyć, czy zwiększyć dystans?

3. Co to IPA? Jeżeli chodzi o browarnictwo, to raczej wiem co to za skrót, ale chyba nie o to chodzi?

K
#4
Cześć Krzysiek - witamy na forum!

Regulacja - ustawiasz 14,2 i metoda prób i błędów.
Części kupisz na vest.pl
A do czyszczenia polecam magiczny środek o nazwie Meglio - robi robotę i kosztuje 12 - 14 PLN.
Skype: kogo..
#5
Rozkręcić rapid i przeczyścić dysze. Masz dwa poziomy. W pierwszym są:
- otwór paliwowy
- otwory powietrzne
trzeba je udrożnić.
W drugiej warstwie (zewnętrznej), czyli na nakrętce masz już tylko jeden otwór. Zrobić dokładnie tak jak wyżej.
Części dostaniesz w Polsce na VEST i/lub w Niemczech na PELAM.

Czerwona fajka to oznaka zbyt bogatej w paliwo mieszanki - zwiększyć odstęp. Chociaż u mnie fajka opiera się w mocowaniu i nie obserwuję zaczerwienienia. Ale jak pisałem, każda lampa jest delikatnie inna.

Fakt, IPA bardziej znana jest jako piwo. W tym jednak przypadku chodziło o alkohol izopropylowy.

(02-08-2020, 22:19)KoGo napisał(a): A do czyszczenia polecam magiczny środek o nazwie Meglio - robi robotę i kosztuje 12 - 14 PLN.
A mi jak na złość Meglio się nie sprawdził.
Na pewno nie zalecałbym go do mosiądzu - powoduje jego ciemnienie (czernienie).
#6
O to ciekawe - w sumie to czyszczę tym głównie BX, a mosiądz poleruję. Dzięki za uwagę CZ@rek
Skype: kogo..
#7
Problemy kolejne. Jedna próba odpalenia zakończyła się spektakularnym pożarem. Przeczyściłem wszystko i następnego dnia zrobiłem kolejną próbę. Napompowałem lampę do 2 barów, potem zalałem nerkę denaturatem, podpaliłem, odczekałem aż się spali i przekręciłem zawór - nic się nie wydarzyło, a nafta zaczęła kapać spod góry lampy, tak jakby mieszanka się w ogóle nie wytwarzała. Co może być przyczyną? Jak zdjąłem górę, to zauważyłem, że igła nie wystaje z dyszy - a kiedyś wystawała - czy to normalne?

Jeżeli zaś chodzi o rapida - odkręciłem górną część z jedną dziurką, a poniżej są kolejne trzy - jedna na środku od paliwa, i dwie mniejsze od powietrza - czy nie wiecie jak je można udrożnić? Rozumiem, że udrożnienie tych otworów załatwia serwis rapida i nie ma więcej elementów, które podlegają serwisowi?

pozdrawiam

K
#8
Ciężko diagnozować nie widząc lampy i jej zachowania. Poniżej to co nasunęło mi się na podstawie Twojego opisu.

Odkręć dyszę z parownika i sprawdź, czy igła się nie złamała. Jeśli tak wskazane jest założyć nową, całą.
Zobacz też, czy dysza jest dokręcona. Miałem taką sytuację, że przy niedokręconej dyszy lampa zapłonęła, może nie jak pochodnia ale ogień pojawił się spod pokrywy.

Co do rapida to udrażniasz je cienką igłą, drucikiem, przyrządem do udrażniania dyszy.
Jest jeszcze jedno miejsce w rapidzie, które może być zatkane - jak go wykręcisz to na dole rurki jest sitko zatrzymujące wszelkie części stałe. Sprawdź czy nie jest zapchana - ta część z sitkiem odkręca się.
#9
(17-08-2020, 17:56)CZ@rek napisał(a): Co do rapida to udrażniasz je cienką igłą, drucikiem, przyrządem do udrażniania dyszy.
Jest jeszcze jedno miejsce w rapidzie, które może być zatkane - jak go wykręcisz to na dole rurki jest sitko zatrzymujące wszelkie części stałe. Sprawdź czy nie jest zapchana - ta część z sitkiem odkręca się.

Gdzie mogę nabyć przyrząd do udrażniania dyszy? Kupić zestaw igieł do dysz gaźnika, czy może jest jakieś oryginalne narzędzie?

rapid - w tej chwili po zdemontowaniu wygląda to tak - rozumiem że w celu dojścia do sitka, trzeba go wykręcić zupełnie. Załączam fotkę rapida - pod nakrętką jest uszczelka, która nie wygląda zbyt zachęcająco - może ją również należałoby wymienić?

   

K
#10
(17-08-2020, 18:17)kal800 napisał(a):
(17-08-2020, 17:56)CZ@rek napisał(a): Co do rapida to udrażniasz je cienką igłą, drucikiem, przyrządem do udrażniania dyszy.
Jest jeszcze jedno miejsce w rapidzie, które może być zatkane - jak go wykręcisz to na dole rurki jest sitko zatrzymujące wszelkie części stałe. Sprawdź czy nie jest zapchana - ta część z sitkiem odkręca się.

Gdzie mogę nabyć przyrząd do udrażniania dyszy? Kupić zestaw igieł do dysz gaźnika, czy może jest jakieś oryginalne narzędzie?

rapid - w tej chwili po zdemontowaniu wygląda to tak - rozumiem że w celu dojścia do sitka, trzeba go wykręcić zupełnie. Załączam fotkę rapida - pod nakrętką jest uszczelka, która nie wygląda zbyt zachęcająco - może ją również należałoby wymienić?

K

Igła: https://www.vest.pl/product-pol-6944-Igl...K-500.html
Uszczelka pod rapid: https://www.vest.pl/product-pol-7665-Usz...0-500.html (jak odkręcisz rapid to uszczelka do wymiany, taka już uroda uszczelek ołowianych)

A to coś do udrażniania dysz to taka blaszka z drucikiem - to górne na zdjęciu
[Obrazek: Werkzeug-SetHK150_HK250_HK350_HK500_1.jpg]
W Polsce nie widziałem ale do nabycia w zestawie z kluczem w niemczech:
https://www.pelam.de/en/lampen-laternen/...hk500.html


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 5 gości